" فردریک ویلهلم سوم "

زمان و مکان تولد :            3 اوت 1770 در شهر پوتسدام

زمان و مکان مرگ:            7 ژوئن 1840 در شهر برلین

مدت حکومت :                 1797 تا 1840 میلادی

خاندان سلطنتی :             هوهن‌زولرن

ولیعهد :                        شاهزاده فردریک ویلهلم

*******

 فردریک ویلهلم پنجمین پادشاه تاریخ پروس بود که جانشین پدرش - فردریک ویلهلم دوم - شد. او به دلیل سهل انگاری پدرش در تربیت وی ، نتوانست روحیه سلطنت کردن را در خود بپروراند و به این دلیل ، فرمانده نظامی موفقی نبود.

فردریک ویلهلم فردی منزوی و البته بی روح و نشاط بود. او همچنین تحت نفوذ شدید همسرش قرار داشت.

سیاست بی‌طرفی فردریک ویلهلم در جریان جنگهای ناپلئونی - که میان فرانسه و قدرتهای اروپایی رخ داد - منجر به کاهش حیثیت و اعتبار پروس شد.

اصلاحات داخلی او منجر به تضعیف حکومت خودکامه پادشاهی در پروس گردید. البته عوامل مهمی در تصمیم شاه برای ایجاد اصلاحات نقش داشتند :

در سال 1806 دامنه جنگ فرانسه و اتریش این بار به قلمرو پروس کشیده شد. ناپلئون بناپارت - امپراتور فرانسه - در نبرد ینا (14 اکتبر 1806) موفق شد ارتش پروس را شکست داده و متعاقب آن ، دولت این کشور را به تسلیم وادارد.

" در میانه نبرد ینا ، سواره‌نظام فرانسه پرچم پروس را به غنیمت گرفته "

پروس پس از این جنگ بخش بزرگی از قلمرو خود در آلمان را از دست داد. اینک پادشاه متوجه شد که کشورش نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

طرح این اصلاحات به دو تن از وزرای کشور - کارل اشتین و کارل فون هاردنبرگ - سپرده شد. اصلاحات مذکور برای کشور مفید واقع شد اما تنها قدرت بوروکراسی را تقویت کرد. (بوروکراسی بدین معناست که قدرت در اختیار دیوان‌سالاران قرار گیرد و تصمیمات مهم توسط آنان گرفته شود.)

" هاردنبرگ ، یکی از دو وزیری که اصلاحاتی در پروس انجام داد. " 

 

در 1814 میلادی ، ارتش پروس تحت فرماندهی ژنرال برجسته بلوخر توانست نیروهای فرانسه را شکست دهد. در همان سال ، کنگره وین برگزار شد.

این کنگره که آینده اروپای پس از ناپلئون را تعیین می کرد ، چهار کشور را به عنوان دولتهای اصلی اروپا به رسمیت شناخت : روسیه ، پروس ، اتریش و بریتانیا.

قرار شد بخش بزرگی از ناحیه ساکسونی ، ایالت راین و وستفالی به پروس داده شود.

25 سال پایانی سلطنت فردریک ویلهلم همراه با استبداد و خودکامگی طی شد اما آزادی‌خواهان همچنان کوشیدند تا با پیگیری خواسته‌های خود ، پروس را به کشوری آزاد تبدیل کنند. این مسئله موجب بروز رویدادهای مهمی در تاریخ آلمان شد.