دین:

مردمان میان دورود باستان به خدایان بسیاری معتقد بودند. آنان در شهرهای خود معابدی داشتند که بر بالای تپه ای قرار داشت و در آنجا کاهنان مراسم مذهبی را اجرا می کردند. همان طور که گفتیم، هر شهر سومری خدای مخصوص به خود را داشت  و کاهن اعظم شهر فرمانروای آن شهر بود که به او انسی می گفتند. در جنگ ها مردم برای حفظ این مجسمه ها، تا پای جان می جنگیدند؛ زیرا معتقد بودند که اسیر شدن مجسمه خدای شهر، غم و ناراحتی را برای مردم آن شهر به ارمغان می آورد. آنان به زندگی پس از مرگ معتقد بودند و  به همین دلیل، پس از مرگ وسایل شخصی  او را همراهش  در گور می گذاشتند.

هنر و معماری:

زیگورات بزرگ اور

زیگورات بزرگ در اور

توده مردم خانه های خشتی داشتند. ثروتمندان در خانه هایی از آجر زندگی می کردند اما جلوه اصلی معماری میان دورود، زیگورات های آن است. زیگورات ها به زیباترین شکل تزئین می شدند و در آن ها از کاشی کاری استفاده می شد. در این دوران موسیقی و مجسمه سازی هم رواج داشت.

کشاورزی:

بنیانی ترین عامل پیدایش شهرها و رونق زندگی اجتماعی در گذشته کشاورزی بوده است. وجود منابع آبی عظیم چون دجله و فرات و طغیان های آن ها، اصلی ترین علت رونق کشاورزی بود. گندم، جو و ذرت از جمله محصولات کشاورزی بود.

خط و نگارش:

لوح سومری دربرگیرنده نام های خدایان سومری به خط میخی ، سده ۲۴ پیش از میلاد

قدمت قدیمی ترین الواح در جهان به ۵۰۰۰ سال پیش می رسید. اولین کسانی که خط را اختراع کردند، سومری ها بودند. قدیمی ترین کتابخانه جهان در میان دورود به وجود آمده است. محتوای این الواح شامل موضوعاتی چون تعلیم و تربیت، جنگ ها، خدایان، داد و ستد و ... می شود.

استحکامات:

قدیمی ترین استحکامات متعلق به شهر اور در بین النهرین است. در آن زمان مردم دیواری دور تا دور شهر کشیدند. این دیوار چند دروازه داشت که نگهبانان زیادی از آن ها مراقبت می کردند.

علوم:

نجوم یکی از مهم ترین علوم در میان دورود است. دلیل آن پرستش ستارگان و تاثیر آنان در سرنوشت انسان ها بوده است. پزشکی هم علم مهمی در بین النهرین بود. هرچند در آن زمان آمیخته با خرافات بود؛ برای مثال، بیماری را ناشی از ورود ارواح خبیث به داخل بدن می دانستند. دیگر دانش های رایج در میان دورود، ریاضی ، حقوق، فلسفه، جغرافیا، تاریخ و داستان نویسی بودند.

امیدوارم همیشه سالم و سرحال باشید.